Új autópálya díjak – furcsa lehetőségek

Nézegetem a Magyar Közút Zrt. honlapján közzétett térképeket, próbálom kisakkozni, hogy bennünket, kanizsaiakat miként érintenek az új útdíj fizetési játékszabályok. A lényeg: bolond az, aki mostantól rendszeres budapesti utakhoz éves matricát vesz személyautójához. Eddig én 10 napos tarifákat fizettem, de lehet, hogy most valóban érdemes áttérni a megyei tarifafizetésre. Alaphelyzet: a Zala megyén belüli közlekedésre egyértelműen felesleges használni az autópályát, azaz nem érdemes megvenni a megyekártyát! De még akkor sem, ha rendszeresen Budapestre visz az utam! Ugyanis –ha jól értelmezem a térképet és a hozzáfűzött magyarázatot, már a zalakomári felhajtótól jó a somogyi kártya, addig pedig alig 20 km-t kell megtenni a régi hetesen. Ez talán egy-két perc veszteség, de ezt nem ellentételezi az 5000 forint. Somogyi kártya egyértelműen kell, de veszprémi már nem! Ugyanis – ismét: ha jól értelmezem – a rövid veszprémi szakaszra jó akár a somogyi, akár a Fejér megyei kártya. Pest megyét nem lehet megúszni, ott annyira kusza a helyzet, hogy nem érdemes kockáztatni. Ha jól kalkuláltam, az éves díj megáll 15 ezer forintnál. A 10 napos „matrica” most 2975, cca. 3000 forint. Azaz ha ötnél többször megyek a fővárosba, már én jövök ki jól. Ráadásul a somogyi útdíj nemcsak az M 7-esre, hanem a 61-es kaposvári elkerülőjére is jó. Ugyanis –s ez elég nagy kiszúrás Kaposvárral, ez a rövid fél-autópálya is fizetős lett. Ez azt hozhatja magával, hogy megnő majd a somogyi megyeszékhely belső forgalma, hisz aki például Kanizsáról Dombóvárra akar eljutni, aligha fizet ezért a rövid szakaszért. Érdekes (feltűnő?- februárban időközi választás!), hogy ugyanakkor a veszprémi elkerülő nem lett fizetős, sőt úgy tűnik, Dunántúlon Veszprém megye az egyetlen, ahol nincs fizetős útszakasz. Pedig Székesfehérvár és Veszprém között, illetve a 8-as Veszprém utáni szakasza úgy néz ki, mintha autópálya lenne… de, ahogy írtam, itt még az M 7-ért sem kell fizetni. Tudom: rossz az, aki rosszra gondol…….