Elkészült beruházás is van a késedelmes zalai uniós projektek között

Csaknem félszáz Zala megyei projekt szerepel a miniszterelnökség által közzétett, európai uniós finanszírozású késedelmes beruházások listáján, több projektgazda ugyanakkor azt mondta az MTI-nek, hogy már befejezték, vagy a közeljövőben lezárják a projektjeiket.

A késedelmesnek feltüntetett projektek között van egyebek mellett több útépítés és felújítás, amelyek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásai. A több tízmilliárd forint értékű munkálatok sorában szerepel a 86-os főút Zalalövőt elkerülő szakasza – amelynek építése még zajlik -, illetve a 76-os főút két szakaszának útburkolati megerősítése és hévízi elkerülő út megépítése, de ezeket már hónapokkal ezelőtt átadták a forgalomnak.

Loppert Dániel, a NIF kommunikációs igazgatója az MTI érdeklődésére közölte: a két utóbbi útszakaszt már valóban forgalomba helyezték, de a támogatási szerződés lezárása egy-egy projekt esetében nagyon időigényes feladat, hosszú hónapokat vesz igénybe. A pénzügyi zárás a 2007-2013-as költségvetési ciklusban indult projektekről azonban legkésőbb 2015 végéig megtörténik.

A nem állami beruházások közt Zalában az egyik legnagyobb összegű késedelmet, 1,1 milliárd forintot a nagykanizsai agglomeráció csatornaberuházása és szennyvízprojektje mutatja a Miniszterelnökség listáján. Az összesen 9,4 milliárd forintos beruházás utolsó eleme is elkészült már tavaly, ráadásul olcsóbban mint tervezték, ezért a megtakarítást – amit eddig nem hívtak le – más kiegészítő elemekre kívánják fordítani – mondta el az MTI-nek Fitos István projektmenedzser. Egy 360 milliós eszközvásárlás közbeszerzése most folyik, a fennmaradó összegből pedig tartalék eszközöket, szivattyúkat, munkagépeket vásárolnának, ehhez pedig még nem készült el az általuk kért szerződésmódosítás, ezért szerepelhet a fel nem használt összeg késedelemként a projektlistán.

Hasonlóan nagy összegű, majdnem egymilliárd forintos elmaradást mutat két zalaegerszegi közvilágítási rendszer korszerűsítésére szolgáló projekt. Doszpoth Attila projektmenedzser az MTI-nek elmondta: az előkészítés és a tervezés jóval hosszabb időt vett igénybe, mint amennyit a konkrét kivitelezés, a hatezer lámpatest cseréje igényel. A kivitelezői szerződést már januárban aláírták, s a tervek szerint április elején elkezdik és május végére be is fejezik a munkálatokat, tehát nem csúsznak ki az év végi elszámolási határidőből.

Több mint félmilliárd forintot nem hívtak még le a keszthelyi és a hévízi kórház funkcióit integráló, 953 millió forintos beruházásból. Kvarda Attila, a két intézmény igazgatója az MTI-nek azt mondta, késett a támogatói szerződés aláírása, emiatt idén szeptember végére módosították a befejezési határidőt is. Ehhez pedig időarányosan tartják magukat, az építkezési munka gyakorlatilag elkészült, a gépek, műszerek folyamatosan érkeznek, az informatikai eszközöket pedig már beszerezték.

Csaknem 150 millió forintot nem használtak még fel a zalakarosi kistérség által még 2009-ben indított közlekedésfejlesztési projektből. Novák Ferenc, a fürdőváros polgármestere (Fidesz-KDNP)  úgy fogalmazott: a hat éve húzódó, már 2011-re lezárni tervezett beruházás egyfajta állatorvosi ló, annyi akadályozó tényező bukkant fel az évek során. Az összesen 654 millió forintos projekttel Zalakaroson és Keszthelyen már korszerűsítették az autóbusz-pályaudvart, a két város térségében több tucatnyi megállóhelyet alakítottak át, és idén várhatóan le tudják zárni a munkát. Ezt eddig egyebek mellett az hátráltatta, hogy kiderült, egyben kezelhetetlen a beruházás, ezért a közbeszerzés is elsőre megoldhatatlan volt, de elhibázták a terveket is, s mindezek sokszori átdolgozást és szerződésmódosítást vontak maguk után.

Teskánd egy két kilométeres kerékpárút kiépítését nem tudta eddig befejezni, mert a MÁV és a nemzeti vagyonkezelő nem tudja eldönteni, ki adhat engedélyt az építkezéshez állami területen  – közölte a település független polgármestere az MTI megkeresésére. Tóth István Jánosné a 173 milliós beruházásról – amelyből 158 milliót nem hívtak még le – azt mondta: az egykori vasúti töltésen vezetett nyomvonal egy része Bagodnál már elkészült, de a fennmaradó két kilométer megvalósítására is “startra készen áll” a kivitelező, így rajtuk nem múlik, hogy elkezdjék és még idén be is fejezzék az építkezést.

Az uniós szabályok szerint a 2007-2013-as pénzügyi időszakban megítélt támogatások esetén a műszaki kivitelezést és a pénzügyi elszámolást legkésőbb idén december 31-ig kell teljesíteniük a projektgazdáknak. A késedelem megállapításakor a projekt hatályos támogatási szerződésében rögzített, 2014. december 31-ig elérendő kifizetési terv és a 2015. február 9-ig történő kifizetési összeg különbözetét vették figyelembe.

A miniszterelnökség összegzése szerint a februári 1716 elmaradt projekthez képest márciusban már csak 1333 késedelemben lévő program maradt az állami és önkormányzati szektorban, esetükben is több mint 100 milliárd forinttal csökkent az elmaradás.