Kár, kár, NB-Car – avagy így nem vettem használt autót

Lehet, hogy csak nekem volt pechem, másoknak, akik használt autót szeretnének venni, vagy már vettek is, más tapasztalataik vannak. Magam viszont arra jutottam, hogy érdemes hallgatni az egyébként sok forrásból érkező jó tanácsra, miszerint nem árt az óvatosság, aki nem szakember, jól nézze körbe a kiszemelt járművet.

Már hetek óta szemeztem eggyel. Többször megálltam mellette, jó néhányszor körbejártam, mire rászántam maga, hogy „hivatalosan” is jelzem, érdekelne a jármű. A megismert adatok, életkor, futott kilométer, küllem, stb., arra utaltak, egymásra találhatunk. Az autó külföldről származott, a szélvédőre kirakott ismertető szerint vezették a szerviz könyvét. De az alvázszám alapján nem tudtam további információt szerezni, s nem tudtak segíteni a jármű előéletének felderítésben a márka kanizsai szervizében sem. Ők is csak annyit láttak a központi adatnyilvántartásban, hogy az autó mikor született, semmi többet. Ezért aztán azt gondoltam, nem hiszek a szememnek, szakembert is bevonok az autó állapotának felmérésébe. A kereskedő először nagyon készséges volt, elfogadta, hogy az autót szakszervizben szeretném – a saját költségemre – átvizsgáltatni. Egyeztettük az időpontot, s bár jelezte, hogy ő akkor éppen nem lesz Kanizsán, de megoldja, hogy az autót elvigyék átvizsgálásra.

A megbeszélt időre mentem a szervizbe, s a szerelőkkel együtt vártuk az autót. De nem jött. Egy kis idő múlva felhívtam a kereskedőt, hogy merre jár, mikor érkezik az autó. S ekkor jött a meglepetés. Az addig szívélyes kereskedő kifakadt. Hogy ő mondta, hogy nem lesz Kanizsán, s miért gondolom én, hogy ő egyszerre két helyen tud lenni. Majd jön, ha végez. Hiába emlékeztettem, hogy előző nap még mást ígért, nem vett vissza a hangmagasságból. Ekkor már nekem is kezdett felmenni a pumpa, s nem tagadom, emelt hangon azzal zártam le a beszélgetést, hogy akkor én itt befejeztem, keressen más vevőt az autónak. Az már csak utólag jutott eszembe, hogy azt is megemlíthettem volna: ha látta, hogy a megbeszélt időpontra nem lesz Kanizsán, miért nem telefonált?

A beszélgetést, szóváltást szelíd mosollyal hallgatták végig a szakszerviz munkatársai, s megerősítettek abban, hogy talán az lehetett a gond, hogy az átvizsgálás során olyan „tulajdonságai” is kiderülhettek volna a járműnek, melyeket nem írnak a szélvédőre, melyeket inkább titkolni akarnak.

De ez már csak feltételezés. Én már nem fogok utánajárni. De mostantól még az eddigieknél is óvatosabb leszek, s ezt ajánlom mindenkinek, aki külföldről behozott használt autót szeretne vásárolni.  

(A fotó csak illusztráció)